Perussuomalaiset Nuoret

Kannanotto: Mennyt maailma taksiliikenteessä joutaa mennä
Perussuomalaisten Nuorten kannanotto
Julkaisuvapaa

Perussuomalaiset Nuoret on vapauteen, ihmisten omaan harkintakykyyn ja tulevaisuuden tietoyhteiskuntaan uskova nuorisojärjestö. Järjestön yleinen kokous hyväksyi viime viikonloppuna murskaavalla ääntenenemmistöllä kannakseen jäsenaloitteen ajankohtaisesta aiheesta: Suomessa sovellettava taksiliikenteen määrä- ja hintasääntely on menneen maailman suunnitelmataloutta, joka ei kuulu vapaaseen yhteiskuntaan.

- Eturyhmäpolitikointi ja tarpeeton sääntely on kerta kaikkiaan lopetettava! Pakonomainen, pelottelulla höystetty hirttäytyminen jähmeään taksisääntelyyn on näitä molempia puhtaimmassa muodossaan. Toimialan vapautumisesta hyötyisivät niin olemassa olevat toimijat kuin asiakkaatkin. Suurimpia voittajia olisivat kuitenkin he, jotka eivät vielä alalla ole – monet heistä työttömiä ihmisiä, muistuttaa Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Vielä muutama vuosi sitten linja-autoliikenteen sääntelyn purkamista vastustettiin kovasanaisesti. Suomalaisia peloteltiin nousevilla hinnoilla, ulkomaalaisten varastamilla työpaikoilla ja bussinkuljettajien massatyöttömyydellä. Linja-autoliikenteen edunvalvojat huusivat kuorossa, että hinnat on jo poljettu niin alas, ettei halvemmalla voi ajaa. Kaikki väitteet osoittautuivat nopeasti vääriksi, mutta se ei ole estänyt puolustamasta taksiliikenteen tiukkaa sääntelyä täysin samoin argumentein.

- Kaikki tuntuvat olevan innokkaita huutamaan uusien innovaatioiden ja digitalisaation perään, mutta kun tämä kehitys voisi oikeasti parantaa yhteiskuntaa, painavat eturyhmät jarrut pohjaan. Digitalisaation hyödyntäminen esimerkiksi tekee matkustamisesta turvallisempaa. Vaikkapa paljon puhutussa Uber-välityspalvelussa jokaisesta kyydistä jää merkintä kuskin ja asiakkaan sovelluksiin. Tämä on enemmän kuin tervetullutta, toteaa Perussuomalaisten Nuorten tietoyhteiskunta-asiantuntija, hallituksen jäsen Jarmo Keto.

Perussuomalaisille Nuorille vapaus ei tarkoita yhteisten pelisääntöjen puuttumista. Taksiluvat ja niihin liittyvät kokeet ja arvioinnit voidaan pitää. Ainoastaan hinta- ja määräsääntelystä luovuttaisiin. Edellä mainitut Uber-kuljettajat voisivat hankkia taksiluvan ja aloittaa taksiliikenteen harjoittamisen, ja asiakkaan turvallisuudesta ei tingittäisi. Lisäksi säännöt kaikkien alan toimijoiden kesken olisivat yhdenmukaiset.

Lisätiedot:

Sebastian Tynkkynen